1962-72: Tidiga år
I februari 1962, inspelad Marley fyra låtar, " Döm inte ", "en kopp kaffe", "Älskar du mig fortfarande?" och "Terror" på Federal Studio för lokal musikproducent Leslie Kong . Tre av låtarna släpptes på Beverley s med "en kopp kaffe" släpps under pseudonymen Bobby Martell.
I 1963, Bob Marley, Bunny Wailer, Peter Tosh, Junior Braithwaite, Beverley Kelso, ochCherry Smith kallades tonåringar. De ändrade senare namn till klagomuren Rudeboys, sedan till klagomuren Wailers, vid vilken tidpunkt de upptäcktes av skivproducent Coxsone Dodd , och slutligen till Wailers. Deras singel " lugna ner " för Coxsone etiketten blev en jamaicansk # 1 i februari 1964 att sälja uppskattningsvis 70.000 exemplar. The Wailers, nu regelbundet inspelning för Studio One, befann sig att arbeta med etablerade jamaicanska musiker som Ernest Ranglin (arrangör "Det gör ont att vara ensam"), keyboardist Jackie Mittoo och saxofonisten Roland Alphonso. Av 1966, hade Braithwaite, Kelso, och Smith lämnade Wailers, lämnar kärnan trio av Bob Marley, Bunny Wailer, och Peter Tosh.
1966 Marley gift Rita Anderson , och flyttade nära sin mors bostad i Wilmington, Delaware i USA under en kort tid, under vilken han arbetade som DuPont labbassistent och det löpande bandet på en Chrysler växt under alias Donald Marley.
Även upp som katolik, blev Marley intresserad av Rastafari tro på 1960-talet, när bort från sin mors inflytande. Efter återgång till Jamaica, Marley omvandlas formellt Rastafari och började växa dreadlocks . Den Rastafari förbudet mot att klippa håret är baserad på den bibliska Simson som en nasir , förväntades att göra vissa religiösa löften, inklusive rituella behandling av håret som beskrivs i kapitel sex av boka av Numbers: "Alla dagar av löfte om hans separation ingen rakkniv skall komma på hans huvud: tills dagar uppfyllas, i vilken han lare sig åt Herren, skall han vara helig och ska låta låsen i håret på huvudet växer "(Numbers. 6: 5 KJV)
Efter en finansiell oenighet med Dodd, Marley och hans band slagit sig ihop med Lee "Scratch" Perry och hans studio band, The Upsetters . Även alliansen varade mindre än ett år, spelade de vad många anser The Wailers finaste arbete. Marley och Perry split efter en tvist om överlåtelse av inspelnings rättigheter, men de skulle förbli vänner och arbeta tillsammans igen.
1969 kom en annan förändring till jamaicansk populärmusik där takten avtagit ytterligare. Den nya takten var en långsam, stadig, tickande rytm som först hördes på den Maytals låten " Gör reggay ." Marley närmade producenten Leslie Kong , som ansågs vara en av de viktigaste utvecklarna av reggae sound. För inspelningar Kong kombinerat Wailers med sina studiomusiker kallas Beverley s All-Stars, som bestod av basister Lloyd Parks och Jackie Jackson, trummisen Paul Douglas , tangentbordet spelare Gladstone Anderson och Winston Wright , och gitarristerna Rad Bryan, Lynn Taitt och Hux Brown. Som David Moskowitz skriver: "Spåren som spelats in här sessionen illustrerade The Wailers' tidigaste insatser i den nya reggae stil. Borta är de Ska trumpeter och saxofoner av de tidigare låtarna, med instrumentala bryter nu spelas av den elektriska gitarren. " Låtarna inspelade skulle släppas som albumet The Best of The Wailers , inklusive spår "Soul Shakedown Party", "stoppa det Train", "Varning", "Go tell det på berget", "Snart komma", "kan' t du ser ", 'Soul fångarna' 'jubel upp', 'tillbaka' och 'göra det två gånger'.
Bob Marley platta 1972 vid 34 Ridgmount Gardens, Bloomsbury, London